Śledzenie użytkownika scrollującego Analytics

Zachowanie -> Zdarzenia -> Ogółem -> Głębokość przewijania -> Etykieta zdarzenia
Możesz wykorzystać zdarzenia w Google Analytic w celu śledzenia przewijania strony (wybierz któryś z wielu skryptów, np. ten od Justina Cutroniego)

 

Czy chciałbyś mieć więcej danych o treści Twojej strony docelowej?

Wykorzystaj w Google Analytics wirtualne odsłony w celu podzielenia strony na konkretne sekcje i mierz czas spędzony w każdej sekcji strony docelowej (dowiedz się jak Google Analytics wylicza metrykę czas na stronie).

Google Analytics - śledzenie przewijania raport wszystkie strony
Zachowanie -> Zawartość witryny -> Wszystkie strony
Porównaj czas spędzony na stronie i % wyjść dla stron w poszczególnych sekcjach. Jeśli wiesz, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z treścią poszczególnych sekcji strony, z łatwością je zoptymalizujesz. Na przykład, możesz przenieść bardziej atrakcyjną treść na górę strony, zmienić lokalizację formularza albo po prostu pozbyć się najmniej popularnych sekcji.

Wszystko co musisz zrobić to wysłanie wirtualnej odsłony razem ze zdarzeniem, które jest wygenerowane po przewinięciu. Dodatkowo możliwa jest konfiguracja raportu ścieżek w celu zidentyfikowania wąskich gardeł treści.

FORMULARZE – zaawansowane śledzenie

 

Dokładniejsze śledzenie stron docelowych (a w szczególności formularzy) jest niezmiernie ważne. Z pewnością chciałbyś wiedzieć następujące rzeczy:
1. Jak wielu użytkowników było na mojej stronie? Właściwie już to wiesz dzięki odsłonie wygenerowanej po załadowaniu strony.
2. Ilu użytkowników zaczęło wypełniać formularz?
3. Ilu użytkowników porzuciło formularz i które pole zachęciło ich do porzucenia?
4. Ilu użytkowników wysłało formularz i czy wysyłka była poprawna (bez walidacji)?
5. Czy zadziałała walidacja  – które pola zostały wypełnione niepoprawnie?
6. Co spowodowało złą walidację – czy pole było puste czy uzupełnione nieprawidłowo?

Aby poznać odpowiedzi na te pytania, potrzebujesz wdrożenia dodatkowego śledzenia.

Po pierwsze, powinieneś śledzić moment rozpoczęcia wypełniania formularza przez użytkownika. To proste, ponieważ zdarzenie jest wysyłane za każdym razem gdy użytkownik aktywuje jakiekolwiek pole formularza. Najłtawiejszym sposobem jest wykorzystanie reguł automatycznego śledzenia kliknięć w Google Tag Manager. Powinieneś wysłać następujące zdarzenie do Google Analytics:

ga(['send',’event’,’form','< name of a form >','form start']);

„name of a form” to po prostu nazwa formularza, który śledzisz. Prawdopodobnie masz więcej niż jedną stronę docelową, stąd różne formularze.

Podczas śledzenia wypełnianych pól w formularzach powinieneś również wysyłać wirtualną odsłonę dla każdego pola. Dzięki temu będziesz w stanie zbudować lejek konwersji i przeanalizować, które pola są wąskimi gardłami w procesie wypełniania formularza.

ga(['send',’page’,’< form url >/< field name >']);
Aby powyższy kod działał poprawnie, usuń spacje przed i po tekstach „form url” oraz „field name”.

„form url” jest adresem URL formularza, natomiast „field name” jest po prostu nazwą pola – może być to numer wskazujący kolejność, w której pola są wypełniane przez użytkowników.

Gdy użytkownik wysyła formularz, powinieneś wysłać dwa różne rodzaje zdarzeń w zależności od tego, czy wysyłka jest poprawna czy nie.

Dla poprawnej walidacji:

ga(['send',’event’,’form','form send ok']);

Dla niepoprawnej walidacji:

ga(['send',’event’,’form','form send not-ok']);

Jeśli pojawia się nieprawidłowa walidacja, razem ze wspomnianym wyżej zdarzeniem powinny pojawić się wysyłane osobno zdarzenia dla każdego z pól, które spowodowały nieprawidłową walidację. Istnieją dwa główne powody, dla których wysyłka formularza może być zatrzymana (nieprawidłowo zwalidowana): niektóre z pól mogły być nieprawidłowo wypełnione lub pozostawione puste, mimo że były obowiązkowe. W tych przypadkach powinieneś wysłać następujące zdarzenia:

Dla pustych pól:

ga(['send','event','form','< field name >: empty']);

Dla nieprawidłowo wypełnionych pól:

ga(['send','event','form','< field name >': error']);

„form field” jest zmienną, która definiuje każde pole formularza. Musisz zdefiniować i wysłać zdarzenie dla każdego z pól – od aktywacji pierwszego pola formularza, przez wypełnienie kolejnych pól, aż do momentu, kiedy użytkownik kliknie w przycisk wysyłki. Na tym etapie również powinieneś określić ilościowo czy próba wysyłki była udana czy nie.

Wysyłka zdarzenia dla każdego nieprawidłowo wypełnionego pola pozwoli Ci na uzyskanie pełnego obrazu sytuacji. Dowiesz się, w których miejsach formularz był niepoprawnie zwalidowany (a w efekcie niewysłany) i będziesz wiedział, że są to potencjalne punkty, w których użytkownicy opuszczają stronę.

Mimo tego, że każdy krok użytkownika jest mierzony podobnie, powinieneś wykorzystywać rezultaty śledzenia na różne sposoby.

 

WNIOSKI

 

Użytkownik nie zaczął wypełniać formularza
Fakt, że użytkownicy nawet nie zaczęli wypełniać formularza, powinien zostawić Cię bez wątpliwości. Jeżeli nie odnotowałeś ani jednego kliknięcia, bez wahania można wskazać źródło problemu – będzie nim treść lub przekaz. Musisz podnieść ich atrakcyjność i siłę perswazji.

Użytkownik wypełnił tylko jedno pole
Jeśli zauważysz znaczny spadek liczby użytkowników, którzy wypełnili jakieś pole, ale nie pole poniżej, oznacza to problem z drugim polem. Być może jest zbyt osobiste lub opisane w niejasny sposób? To samo dotyczy się pól, które są wypełnione niepoprawnie i zatrzymują walidację formularza.

Użytkownik popełnił błąd

Google Analytics - śledzenie formularzy (użytkownik popełnił błąd)
Zachowanie -> Zdarzenia -> Akcja zdarzenia
Powinieneś śledzić błędy formularza i zacząć je optymalizować natychmiast. Na powyższym obrazku widać, że najbardziej problematycznym polem jest „phone number”. Być może opis pola jest niejasny dla użytkowników i dlatego popełniają w kółko ten sam błąd. A może Twoja walidacja jest po prostu nieskuteczna?

Użytkownikowi udało/ nie udało się wysłać formularz

Google Analytics - walidacja formularza
Zachowanie -> Zdarzenia -> Akcja zdarzenia
Aby zdobyć dane o wysyłce formularza, na podstawie których możesz podjąć działania, możesz zmierzyć współczynnik wysyłki: Udane wysyłki / Suma udanych i nieudanych prób. W tym przypadku współczynnik wysyłki wynosi 90,1%, zatem jest całkiem niezły. Niemniej jednak jest miejsce na poprawę. Wiedza o tym, ilu użytkownikom powiodło się wysłanie formularza, a ilu nie zdołało wykonać tej akcji, pozwoli Ci rozpocząć pracę nad poprawą współczynnika wysyłki.

W celu uzyskania odpowiedzi na pytanie, ilu użytkowników podjęło próbę wypełnienia formularza, powinieneś spojrzeć na Wszystkie zdarzenia vs Unikalne zdarzenia.

Na obrazku zamieszczonym powyżej zauważyłeś pewnie, że użytkownicy zmagają się z wypełnieniem formularza – każdy użytkownik próbował wypełnić formularz średnio 1.3 raza na sesję. To znaczy, że użytkownicy próbowali wysłać formularz, ale nie byli w stanie tego zrobić za pierwszym razem. Dlaczego? Twoja walidacja jest prawdopodobnie niepoprawna i nie widzi błędów.

Podsumowując, musisz śledzić każdą interakcję między użytkownikami a formularzami. Dlaczego? Jeśli użytkownicy mają problem z walidacją formularza, tracisz szansę na pozyskanie ich danych.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s